7 juni ’09 Enkhuizen

De aftrap is vandaag genomen. Na Ketelhaven zijn we naar Lelystad gevaren, en daarKetelhaven bereikt hebben we nog behoorlijk wat zaken aangepakt. Eigenlijk dachten we daar aangekomen wel klaar te zijn, op het verhuizen van onze boedel na dan. Niet dus. Maakt niet uit, de laatste 2 maanden zijn we rustig aan nog allerlei zaken aan het verbeteren geweest. Ik heb erover geschreven, maar bij het in de site zetten van die wetenswaardigheden, deed ik iets goed fout, dus dat is verloren.

Nu wil ik me niet meer richten op wat er allemaal achter ons ligt, liever begin ik hier weer over onze verse (door)start. De boot, de zaken, de zoons en wij zijn er beter klaar voor dan ooit. Helemaal gelukkig ben ik over de staat van de boot. Ons huis, de komende nieuwe anti fouling, nieuwe ramenjaren (?). Alle belangrijke systemen zijn dubbel of driedubbel. Inmiddels wonen we er alweer een jaar op en we kennen de ins en outs. Het water in de diesel vorig jaar? Gaat niet meer gebeuren. Uiteindelijk bleek na een rondje brainstormen met Arjan, van Gicom, dat bij stevige golven op zee, het water af en toe ook door de tank-ontluchtingsleiding naar binnen kon spuiten. Ik heb altijd verondersteld dat er een oneway-klep aan het einde van de leiding zat. Niet dus, niet eens een zwanenhals! Dat is gewoon een domme fout van de bouwer geweest, en ik zag hem niet. Voor een paar tientjes heb ik een perfecte oplossing gemaakt. Eindelijk rust tussen de oren!

Af en toe water in de bilge (diepste punt onderin de boot) bij stevige zeilerij, kwam door een soortgelijke foutje. Namelijk via de slangen die op de bilgepompen zitten. Zelf had ik daar in Zweden al kleppen in gezet, maar die laten toch wat door. Elke golf een beetje.nieuwe buiskap en kuiptent Na een dag op zee met Bft 6 zijn dat een boel beetjes. Nu houd ik de kranen dicht. Bij een bilgealarm, dus als er onverhoeds toch water in de bilge is gekomen zet ik ze alsnog wel open. Om dat eruit te pompen, niet om er weer water in te laten komen. De nieuwe kuiptent is geweldig. Bij minder weer, ritsen we hem aan de sprayhood waardoor we droog buiten kunnen zitten. Ook als we op de motor varen. Willen we zeilen, dan halen we het midden weg. De stuurvrouw staat of zit dan droog, onder de bimini, het achterste gedeelte, die in het zuiden ook als zonnetent dienst gaat doen.

Onze stroomvoorziening is helemaal top. Op het gevaar af dat het ingewikkeld wordt, zal ik kort proberen uit te leggen hoe het werkt. In je huis op de wal komt het gewoon uit het stopcontact, maar aan boord gaat daar heel wat aan vooraf. In meerdere opzichten werken de zaken aan boord via een veel complexer systeem dan thuis. De 102 pk hoofdmotor heeft een nieuwe dynamo, die 24 volt stroom levert aan de AGM accu’s. (8 stuks/ 600 amp. 24V) Door de goede regelaar van Mastervolt, duwt deze tijdens het motoren zo’n kleine 40 Amp. in de service accu’s. Via een omvormer wordt er tegelijkertijd 12 volt geleverd aan de startaccu’s van de motor en de generator. Ongeacht wat we verbruiken met boiler, lieren, hydrauliek, computers, stereo en dergelijke, deze 2 grotere aardplaat, èn onder de tuner voor de ssbstartaccu’s worden alleen voor het starten gebruikt, en altijd gelijk weer geladen, desnoods uit de service accu’s. Voor de zendapparatuur, die heel storend kan werken door de grote zendenergie, hebben we weer 2 andere accu’s (samen 240 amp/ 12V) die hun eigen lader/ omvormer hebben. Deze worden ook via de service accu’s vol gehouden. Op een accu-monitor kunnen we te allen tijde zien wat erin of eruit gaat. Dit is het schermpje waar wij eigenlijk het meest op letten. Op Victory hebben we twee 12 volts-systemen(160A en 240A), één 24 volts systeem(600A), en via een omvormer ook een 220V systeem(1000W). Je ziet er allemaal niks van hoor. Afgelopen maand hebben we niet meer aan de walstroom gelegen, en door het mooie weer leverden onze zonnepanelen zoveel energie, dat we met motor of aggregaat hooguit 2 à 3 uur stroom hebben gedraaid. Wel hebben we aan de wal gedouchet, en dat helpt behoorlijk.

In Lelystad hebben we weer veel vriendschap en hulp van Jacques en Angeliqueonthulling vd naam op de romp gehad. Jacques heeft er o.a.voor gezorgd dat ons stroomsysteem zo mooi werkt, en Angelique heeft af en toe heerlijk voor ons gekookt. Dat was ze van beroep, en zo’n privé-chef als vriendin is geweldig!! Zij hebben ons vanmiddag uitgezwaaid, we hopen van harte dat ze zich een keer de tijd gunnen om ons in den vreemde op te komen zoeken. Ze wonen op een fraaie Koopmans 40, dus zeilen onder de zon is ook wel aan hen besteed.

Om onze reis weer te beginnen hadden we een perfect windje vandaag. Met een kleine Bft 4 uit het oosten zijn we onder volle tuigage naar Enkhuizen gewaaid. Het schip bijna opnieuw los uit Lelystadrechtop en met 7 knopen, echt “gentleman sailing”. Monique heeft afgelopen maanden hard gestudeerd om haar Marcom A certificaat te halen. Hulde voor Monique, want ze is geslaagd!! Ze kan nu als het zeilen niet bevalt, solliciteren als communicatie officier op de grote vaart! Ongelooflijk wat ze allemaal wel niet moest leren om domweg te mogen zenden met de ssb apparatuur. In Nederland dan, in de rest van de wereld tillen ze er niet zo zwaar aan, en daar zullen we meestentijds zijn. Hier krijgen we morgen de Hr. Baya van Shiptron aan boord, die ons wegwijs gaat maken met de zendapparatuur. Hij had ons naar de haven van Stofberg gedirigeerd, waar ze fraaie Lemster-aken bouwen. Shiptron zit tegenwoordig zo’n beetje aan de andere kant van de dijk hier, dus hij kan het lopen. Alleen konden wij door onze 2.10 mtr. diepgang hooguit naar de haven kijken, van eendaar gaan we weer afstandje. De modder hield ons zachtjes tegen. Nu liggen we een stukje zuidelijker bij “De Gier Maritiem” ook een heel bekende botenbouwer. Tot onze verrassing ligt hier ook de fraaie “Mandarin”. Vorig jaar in Kiel lagen we naast elkaar en hadden we een kort en leuk contact met de (beroeps)bemanning, van deze Little Zaca van 26 meter! Morgen zijn we hier, daarna draait de wind voor ons letterlijk en figuurlijk de goede kant op. En nu komt er een krachtige goudkleurige volle maan boven de streep van de einder uit het water omhoog. Dit moest gebeuren, denk ik.

Tags: , ,

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.