Muiderzand, week 4-2019

Zaterdag 19 januari. Opnieuw zorgt de wekker ervoor dat we op tijd hebben ontbeten en we zijn klaar voor de gringo die om half negen op de boot klopt. Nils blijkt een aardige vent van een jaar of 43 die in de boatbuilding business werkt. Hij is al jaren bezig in het High-end circuit en uit hoofde van zijn beroep was hij hier in Nederland om een foiling trimaran te beoordelen die hier in Lelijkstad is gebouwd en met zijn aanwijzingen is geoptimaliseerd. Een 40 voets lichtgewicht vlieg/ vaarmachine.

Gisteren heeft hij er met 8 knopen wind, 20 knopen snelheid mee gevaren. Een soort draagvleugel zeilboot. Dat was voor een cliënt, hij is benieuwd naar onze boot omdat hij nu ook zelf met zijn eigen jonge gezinnetje wil gaan varen. Na zijn bezoek en onze rondleiding breng ik hem naar Schiphol en bij mijn terugkomst is Jacques al bezig met de problemen waarvoor hij naar ons is toe gereden. In tweeënhalf  uur lossen we samen (ik help een beetje) de laatste elektrische problemen op en nu werkt alles hier aan boord. Radar en AIS werken perfect, net als beide plotters en nog wat andere functies. Als je weet hoe het moet is alles simpel. Cocoon is beter dan ooit. 

Zondag 20 januari. Het is bijna windstil vandaag met een blauwe lucht vol zonlicht. Heel aangenaam. We maken de boot hier en daar wat schoner en ik duik in de achterste twee ruimen. Daar vormt zich condens en en verloop van een paar maanden is er aan beide kanten wel een emmer weg te sponzen. Toen ik die ruimen gisteren aan de Amerikaan wilde laten zien, zaten de afdekplaatjes van de vergrendeling vastgevroren. Achteraf wel prima want aan stuurboord lag er echt wel een paar liter water onderin. Hij vond de motorruimen waar het praktisch altijd mooi droog is, prachtig en dat is een betere indruk om mee naar huis te nemen. ‘s Middags komt Joris om even wat door te praten over onze bouwplannen. Nadat ik hem weer bij het station heb gebracht, lopen Monique en ik een goed uur over de dijk en langs de nieuwbouw hier achter. Moeten we vaker doen. 

Maandag 21 januari. Opnieuw mooi vriezend weer vandaag en in navolging van gisteren lopen we in anderhalf uur op en neer naar de AH voor een paar boodschappen. Er is een nieuwe geïnteresseerde voor Cocoon. Het is een Zweed of Deen die op dit moment in Engeland is. Waarschijnlijk zien we die op de laatste dag van deze maand. Inmiddels hebben we ook de eerste afspraak met een installateur die we om ideeën en quotes gaan vragen.  Dat gaat dan over de zonnepanelen en verwarming voor het huis. Aan het eind van de middag komt de nieuwe tekening van datzelfde huis van Jan Willem binnen over de mail. We hebben er al een tijd naar zitten kijken en ik zou niet weten wat er eventueel niet goed aan is. Ik word er blij van in ieder geval. 

Dinsdag 22 januari. Vanmorgen heb ik de vernieuwde tekening doorgestuurd naar beide keukenbedrijven en gaande de dag hebben we met beide heren overleg over wat we willen en hoe dat zou kunnen. Van Arie, van Inova, kregen we een tip over een ventilatievloer. Daar hadden we vorig jaar op de bouwbedrijf een voorbeeld van gezien maar die zou zo duur worden dat we dat hebben gelaten voor wat het was. Ik bel en mail met ene Hayo van dat bedrijf en hij gaat een offerte voor ons maken. Ik vermoed dat de werking exact hetzelfde is als van die dure vloer maar dat deze minder dan de helft zal kosten. Je kunt er prachtig de vloer mee verwarmen en tegelijkertijd de ruimtes ventileren. Dat is namelijk een veel groter issue bij deze supergeïsoleerde woningen. Je maakt je huis met opzet luchtdicht om de warmte (of koelte) niet te verliezen maar dat brengt nieuwe problemen met zich mee. Overigens heb ik nog een kleine verandering in de tekening aangebracht waardoor een hoek van de badkamer iets opschuift in het halletje. Daardoor kan de douche iets dieper worden wat het maken van een vast bankje aan de korte kant mogelijk maakt. Kunnen we zittend douchen als het staan moeilijker wordt. Nu lachen we er nog om maar dat kon toch wel eens prettig worden. 

Woensdag 23 januari. Na een paar tientjes te hebben verdient op de beurs, loopt de koers weg van de twee trades die ik nog heb staan en we besluiten om gewoon af te wachten of de koers weer terugkomt naar waar ik wat kan verdienen aan mijn trades. Het gaat om maar vier CFD’s waardoor ik een heel grote koersval zonder problemen op kan vangen. Meteen na de lunch rijden we naar Hilversum voor een overleg rondje met badkamer en keukenleveranciers. Nooit eerder hadden we echt moeite om tot een keuze te komen met dit soort keuzes, nu wel. De rechthoek die onze kamer/keuken wordt is ook wel lastiger om leuk in te delen, zeker vergeleken met het huis in Hilversum.

Donderdag 24 januari. De temperatuur is nog steeds onder nul en de sneeuw van twee dagen geleden ligt er hier en daar nog steeds. We maken er een luie dag op de beurs van (die twee trades van gisteren sluiten we alsnog met winst af vandaag) en ik verdiep me in funderingen en alles wat er bij hoort. Ik komt tot een tamelijk gedetailleerde kostenraming van wat er allemaal onder het huis moet komen. Als het een betonnen vloer gaat worden tenminste want daar ben ik nog niet helemaal zeker van. In het PopUp concept zit desgewenst ook een vloer (met een balkenbasis) en die heeft van zichzelf een veel hogere Rc waarde (van 10!) terwijl hij hoogstwaarschijnlijk behoorlijk goedkoper is dan een vloer van beton met kruipruimte. Mijn voorkeur gaat vanwege het degelijke gevoel, uit naar een betonvloer. Joris vindt dat er niks mis is met een balkenvloer  die op een houten balkenframe op de funderingspalen komt te staan. Ik wil de kosten daarvan eerst graag vergelijken voordat we de keuze maken. 

Vrijdag 25 januari. De stuurboord kachel gaat vanmorgen in storing en laat zich bij herhaalde pogingen niet vermurwen warmte te maken. We overleggen even om een plan van aanpak te bedenken voor vandaag. Er zijn een aantal dingen te doen. Eerst repareer ik de kachel door het zeefje te verwisselen en de gloeispiraal goed schoon te maken. Monique zoekt ondertussen naar statuten van kavelweg verenigingen. Die zijn dun gezaaid, we vinden er twee waarvan één bruikbaar lijkt voor onze kavelweg en de ander voor de weg waar die op aan gaat sluiten. Hopelijk nemen eerdere bouwers het initiatief voor die weg want er komt best een hoop bij kijken. Kort na de lunch rijd ik naar een Tango om diesel te tanken voor de boord kachels. Op de terugweg koop ik een sleutel code slot die ik bij moeder wil installeren. Degene die ze had is onbruikbaar geworden maar nog steeds erg nodig vanwege alle zorgmedewerkers die er langsgaan. In de middag ontvangen we Mark die installateur is van warmtepompen en zonnepanelen. We hebben een goed gesprek en hij gaat een kostenraming voor ons maken. Kleine stapjes. 

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.