Muiderzand week 2-2019

Zaterdag 5 januari Gisteravond werd al verteld dat het grijs en guur zou worden vandaag, dus vanmorgen hadden we geen enkele haast om uit bed te komen toen we de wind door de tuigage hoorden fluiten. Vorige week heeft Monique een stapeltje Volkskrant bijlagen meegenomen na het bezoek aan moeder. Een tijd geleden had ze aan diens hulp gevraagd of ze die voor ons wilde bewaren want ik lees ze graag. Zodoende hadden we rustige ochtenduren aan boord. Wat Monique gedaan heeft weet ik achteraf nooit zo goed; meestal is ze met van alles en nog wat bezig. Zij zal zich echt nooit vervelen. Na de lunch stappen we in de auto en rijden naar het weiland waar we ons huis zullen gaan bouwen. Een eindje verder is een projectontwikkelaar begonnen met het bouwrijp maken van de grond aldaar en die heeft ook de bouwweg (van kleine puinsteen) aangelegd waar wij ook veel gebruik van zullen gaan maken. Een gedeelte van die weg komt ook letterlijk in ons bezit. Ook al is er nog weinig te zien, het is wel inspirerend vind ik om er rond te lopen en in het weiland af te passen waar ons kavel komt te liggen. 55 x 62 Meter, nog een behoorlijke lap grond, ook zonder de strook die er vanwege de weg af gaat. 

Zondag 6 januari. Naar aanleiding van het rondkijken op ons toekomstig kavel ben ik nogmaals op het schetsontwerp van ons huis gaan studeren. Dat ontwerp heeft een bruto vloer oppervlak van 200m2. Ik weet niet goed meer hoe het is gekomen maar ik ben met Joris uitgegaan van een benodigd BVO van 477m2, voor onze beide huizen. Misschien dat we alle overstekken van het dak hadden meegerekend, zoals dat volgens de Oosterwold regels hoort. De architect heeft die niet ingetekend en dus kunnen we hier en daar ook wel wat groter bouwen, want het enige serieuze overstek wat ik wil hebben is dat over het terras. De andere die in de voorbeeld tekening van ons huis stonden hoeven we niet zo nodig, of een stuk kleiner. Het levert opnieuw verbeteringen op aan ons schetsontwerp waar we allebei blij van worden.

Maandag 7 januari. Het is rotweer en de stuurboord kachel heeft weer kuren. In precies zeven minuten heb ik hem uitgebouwd en op tafel staan. Een PR’etje. Het ding zit met vier bouten vast in het motorruim en er zitten vijf dingen op aangesloten. Elk nadeel heb z’n voordeel, ik krijg steeds meer vaardigheid in het servicen van de kachels. Dit keer blijkt dat het zeefje waar de brandstof mee rondom de gloeispiraal verdeeld wordt, alweer dicht is geslibd met roetaanslag. Ik haal een paar nieuwe aan de rand van Amsterdam en vraag of de kachel monteur van de werkplaats me misschien wat tips kan geven. De man komt daarop naar de balie en vertelt me waar ik op moet letten. Hij zegt ook dat de kachels tegenwoordig veel sneller vervuilen vanwege het aandeel aan biobrandstof in de diesel. Met onze Eberspachers heb ik nog mazzel zegt hij: daar hoef je meestal alleen die zeefjes van te vervangen (euro 12). Bij de Webasto’s zit het zeefje geïntegreerd met de gloeispiraal en dan ben je meteen meer dan 100 euro verder. 

Dinsdag 8 januari. Het rotweer van gisteren is vannacht als een storm overgekomen en dat gaf een bak herrie in de haven. Wij bleven mooi van de kant af en golven waren er amper in de haven maar het lawaai was oorverdovend. Het fluit en loeit hier niet alleen door onze tuigage maar ook door die van tientallen boten om ons heen. Morgen hebben we de afspraak met onze architect en ik bestudeer onze plannen nog eens om zo goed mogelijk beslagen ten ijs te komen en de juiste vragen te kunnen stellen. Ik teken nog een nieuwe verbetering van onze gastendouche en toilet.

Woensdag 9 januari. Langzaam nam het lawaai van de storm af vannacht en het is een stukje rustiger als we uiteindelijk opstaan. Om na de files te zijn, rijden we om halfnegen richting Haarlem. We hebben afgesproken bij Hartbeach, aan het strand. JW is daar in de buurt aan het werk en we kunnen er goed parkeren en overleggen. Ik vroeg me af hoe hij zou reageren op de veranderingen die we bedacht hebben maar hij wordt er eigenlijk alleen maar enthousiaster van. Het zijn toch wijzigingen waardoor hij zijn tekeningen aan zal moeten passen maar dat is geen enkele issue, integendeel. 

Ik had twee problemen over de toekomstige bouw en daar heeft JW heel bevredigende antwoorden op. De eerste ging over de fundering en de vloer en de gebruikelijke werkwijze is nog steeds zoals die waar ik een beetje kennis van en ervaring mee heb. Dat vind ik prettig want dan heb ik in ieder geval gevoelsmatig grip op dat gedeelte van de bouw. Mijn tweede issue was dat ik niet goed kon bedenken hoe we het met de ventilatie moesten doen. Ik wil de moderne luchtbehandelingsmethoden toepassen maar ik zag nog niet hoe dat zou moeten bij ons. JW legt me uit hoe dat relatief eenvoudig kan en daar word ik ook blij van. 

Donderdag 10 januari. De conditie van moeder verslechterd en vanmorgen hebben we er telefonisch overleg over met Agnes. We hebben de tijd om vaker op bezoek te gaan maar spreken af dat moeder eerst weer een beetje tot rust moet komen. De feestdagen gingen gepaard met extra bezoek voor haar maar door de drukte is ze ook wat meer verward geraakt. De afgelopen maand hebben we met Jean en Matt gemaild die in Cornwall zijn gaan wonen nadat ze hun boot (Superted V) hebben verkocht. Vanmorgen spreken we af dat we hen in de derde week van februari gaan bezoeken. In de middag oriënteren we ons verder op vloeren en bij George Kniest (hier op de haven) leer ik over de nieuwe technieken in visvinders. Destijds, voor ons vertrek, toen ik nog veel aan wedstrijdvissen deed, werd ik door verschillende bedrijven gesponsord en had ik de meest geavanceerde apparatuur in mijn visboot. Vanmiddag kom ik te weten dat de huidige apparatuur veel meer kan en tegelijkertijd nog maar de helft kost. Niet dat ik gelijk die 1000 euro eraan ga uitgeven maar het is wel iets waar ik me alvast op kan verheugen. Er komt straks natuurlijk ook een visboot in die garage te staan.

Vrijdag 11 januari. De wekker gaat om zes uur en kort daarna zit ik in de auto. Eerder deze week kreeg ik een mailtje waarin ik werd uitgenodigd om de tweede cursusdag te komen volgen. Die is gratis en hoort bij die eerste dag. Er waren een stel open plekken vandaag en aangezien ik ietwat van het padje was geraakt met traden, leek me dat een goed idee. Ik sta nog steeds een heel mooi bedrag in de plus maar het ging niet meer zo fantastisch als na de vorige cursusdag. De laatste weken ben ik zelfs helemaal niet op de beurs bezig geweest; het koersverloop maakte me erg terughoudend. Angstig is eigenlijk een beter woord. Inmiddels is de rust op de beurs enigszins hersteld en wil ik weer in actie komen. Ik moest even weer leren hoe ik voorzichtiger kan zijn en toch op een leuke manier (verdienend) actief. Met mijn slaperige hoofd vergeet ik de muis van de laptop mee te nemen waardoor ik zelf niets anders kan doen dan opletten naar wat er gezegd wordt. Dat helpt misschien nog wel beter want ik kan me volledig concentreren op alle informatie van Rob en Robin. Het was maar een klein clubje vandaag en we zijn bijtijds klaar. Na thuiskomst pak ik voorzichtig weer de eerste winst. Nou vind ik tweehonderd euro niet zo’n enorm succes maar op dagelijkse basis is dat natuurlijk een heel goede bijverdienste. Zeker omdat ik amper risico heb gelopen. Monique vindt dat ik weer een GT heb verdiend. 

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.