Muiderzand week 50-2018

Zaterdag 8-12.  Almere. Vanwege de herrie van de wind hadden weer een slechte nacht en vanmorgen ben ik langs Pampushaven doorgereden naar Marina Muiderzand. Daar hadden we voor onze reizen de boot meestal liggen en ik wil kijken wat het kost om ons huidige gevaarte daar in de haven te hebben. Het ligt er sowieso een stuk veiliger wat de wind betreft maar veel stiller zal het niet zijn, met de harde wind is er een hoop gegier van wind langs al die lijnen en masten. Ik informeer meteen naar het tarief van Yachting Company Muiderzand. De baas daar die in het verleden minstens twee van onze boten heeft verkocht, is met pensioen en ik spreek z’n opvolger Stephan. Het is minder duur dan ik vreesde, net als het liggeld in de haven trouwens.

In de middag is de wind geluwd maar in de avond neemt het weer toe. In de avond moet ik twee keer aandacht besteden aan de stootwillen. Mijn lijnen naar de palen van de trailerhelling kunnen niet voorkomen dat de boot tocht met een hoop kracht  tegen de kant wordt geduwd. In de nacht ben ik ook ‘op wacht’ maar liefst tot vier uur. Dan lijkt het wat kalmer te worden. De bovenste life-line is gebroken waardoor enkele stootwillen niet tussen de wal en boot hingen en later moet ik een stootwil opvissen waarvan de lijn was geknapt. Toch is de romp redelijk goed door het tumult heengekomen. 

Zondag 9-12.  Monique voelt er na dit ruige weekend ook voor om de boot toch maar in de haven te leggen en we rijden naar Muiderzand om eea nog een keer met Stephan van de makelaardij door te praten. Via hem is er wellicht een betere deal te maken met de haven. Volgens de site zouden ze open zijn op zondag, volgens de tekst op de buitendeur niet. Misschien heb ik het niet goed gezien. We lunchen er bij het restaurant en spreken een oude klant van me, uit Utrecht. In de avond gaat het weer harder waaien maar tot nu toe niet zo erg als gisteren en vannacht. 

Maandag 10-12.  De stuurboord kachel wil niet meer aan gaan. Gisteren heb ik hem van zijn plek in het ruim gehaald en de gloeispiraal schoongemaakt. Het tweede gevoelige onderdeel is het verbrandings-zeefje  en dat kan ik wel schoner maken maar niet uit zijn behuizing krijgen voor een echt goede schoonmaakbeurt. Het zit waarschijnlijk vastgekoekt met creosoot. Om het eruit te halen zou ik een tang moeten gebruiken en dat overleeft het tere onderdeel niet. De professionals vervangen het sowieso als ze zo’n kachel een service beurt geven. Na het schoonmaken ging het apparaat meteen weer in storing dus rijd ik vanmorgen naar de dichtstbijzijnde Eberspacher dealer. Terug rijdend met twee nieuwe zeefjes bedenk ik dat ik gisteren de brandstofkraan niet open heb gedaan na het opnieuw inbouwen. Terug op de boot draai ik die alsnog open en dan gaat de kachel wel aan. Na een tijdje blijkt dat de uitlaten niet warm blazen maar koud zuigen. Ik heb de kachel verkeerd om terug geplaatst. Het ruim is wel al lekker warm als ik de kachel demonteer, omdraai en weer monteer. Voorlopig heb ik twee zeefjes in reserve want het werkt weer. Om twaalf uur had ik mijn dagdoel op de beurs al te pakken maar later ga ik nogmaals aan de gang. Een groot deel van de middag lijkt het erop dat ik de winst van vanochtend weer in zal moeten leveren en meer nog, tot het tij keert en uiteindelijk klap ik, tijdens DWDD, met een dubbele dagwinst de laptop dicht. 

Dinsdag 11-12.  Vanmorgen moet ik naar de garage om de auto een beurt te laten geven. Pas in februari hoeft hij voor zijn APK gekeurd te worden maar het pompje van de ruitensproeier doet het niet dus ga ik nu voordat we serieuze vorst gaan krijgen. Ik kan er op wachten en dus klap ik bij de garage m’n laptop open en plaats mijn eerste trades. Met lede ogen zie ik de koers naar beneden gaan terwijl ik op een oplopende koers mikte. Ik word bij de monteur geroepen die een heel rijtje gebreken aan onze oude auto heeft ontdekt en daar moeten we even over overleggen. Het blijkt dat het aardig kostbaar gaat worden om de auto APK goedgekeurd te krijgen en dus overleg ik met Monique over plan B. Dat had ik namelijk omdat we van zins waren om na de bouw toch een nieuwe auto te kopen. Die actie hebben we naar voren gehaald en in januari gaan we de uitgekozen BMW van stal halen. De beurskoers is uiteindelijk toch nog flink omhoog gelopen maar dat was te laat voor mijn trades. Die gingen er helaas uit op de ingestelde stop-loss. 

Woensdag 12-12.  Muiderzand.  Vandaag varen we de boot om naar Marina Muiderzand en we hebben met Stephan afgesproken dat we daar ongeveer om elf uur zouden aankomen. Ik heb hulp nodig om de boot tussen de palen door te varen. Die staan op 8.90m van elkaar vandaan en hij krijgt kijkers (voor een andere boot) die per vliegtuig komen dus daar moet hij natuurlijk ook bij zijn. Even na negen uur heb ik alle lijnen los en staat Monique op de kant. Zij rijdt met de auto naar de jachthaven. Zonder problemen vaar ik daar ook naartoe. Bij de ingang van de haven stappen Stephan en Ronald, een collega, over op Cocoon en voorzichtig varen we de boot tussen de palen door. Ik houd 40 cm over en omdat ik de lak zo mooi wil houden als hij is, houden de opstappers een wrijfhout tussen palen en romp. Het gaat prima. De zon scheen en er was amper wind, dit was de beste dag voor het omvaren. In de middag ga ik nog even weer de beurs op en ik kan mijn dagdoel weer binnenharken. 

Donderdag 13-12.  Muiderzand. De stuurboordkachel blijft vanmorgen in ‘error’ gaan, ik zal er toch een nieuwe verdelerzeef in moeten plaatsen maar vanmorgen vroeg trek ik eerst alleen maar een jas aan. Ik ben dan op de beurs bezig en het gaat moeizaam. Later als Monique er ook bijkomt en heel langzaam de temperatuur in de boot wat stijgt, ga ik toch maar de kachel demonteren. Die zit buiten in het nog ijskoude motorruim. Inmiddels heb ik er behoorlijk wat ervaring mee en binnen een kwartier ligt hij op tafel binnen om verder uitgekleed te worden. Een half uur later zit de nieuwe zeef erin en heb ik de kachel weer in elkaar geschroefd. Even later doet hij het weer en dan wordt, geholpen door de opkomende zon, de boot snel lekker aangenaam. Voor een kachel is dat best wel een tour met deze (lichte nachtvorst) buitentemperaturen. Het blijft moeizaam op de beurs en deze middag ga ik door in plaats van te klussen aan de boot. Op dit moment heb ik mijn dagdoel wel binnen maar de nog lopende trades staan nog op teveel verlies om de boel af te sluiten. Langzaam lijkt het inmiddels wel de goede kant op te gaan, dus met nog een uurtje hoop ik eruit te zijn met dagdoel en al. 

Vrijdag 14-12. Vanwege de kouder wordende nachten laten we nu ook ‘s nachts de kachels bijstaan op 14graden. Vaak is het nog maar 7, of zelfs al een keer 4, graden in de boot de afgelopen week bij het opstaan. Daarbij vergeleken lijkt het nog redelijk warm als je met 14graden opstaat. Ik ben gisteren niet positief van de beurs afgekomen, kort nadat ik wat schreef, kelderde de koers weer verder naar beneden en bleef laag. Die drie verlieslatende trades heb ik niet afgesloten en vanmorgen krijg ik daar spijt van; ze staan nog lager. Dat blijft de hele dag zo en werkt verlammend op verdere acties. Ik kan niet meer goed handelen als er sterk verliesgevende trades lopen. Het beïnvloed mijn denken en daardoor start ik op de verkeerde momenten de verkeerde trades. Ik kom er wel uit maar ze leveren nauwelijks winst omdat ik dan te bang ben dat ze ook nog verkeerd gaan lopen. In plaats van op de beurs bezig te zijn ruimen we allebei dingen in de boot op en met Stephan bekijk ik wat er nodig is om de boot op de markt te krijgen. Ik zoek overal naar gegevens en aan het eind van de dag lijkt het dossier aardig compleet. Deze boot is vanaf volgende week te koop. 

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.