29 november 2018 Almere

De stand van de batterijen is vanmorgen op het randje en de Voltmeter staat te knipperen nadat ik de kachels heb aangezet. Als het warm is buiten, verbruikt de koel/vrieskast het meeste stroom en als het koud is doen de kachels dat. Het zijn weliswaar dieselkachels maar die hebben stroom nodig om bij de start een spiraal voor te gloeien en daarna blaast een ventilator de opgewekte warmte de boot in. Dat neemt ook de nodige ampères. Mijn eerste gang is derhalve naar buiten om de Honda aan te trekken.

Dan is er meteen een hoop stroom voor van alles, het gaat alleen wel gepaard met het motor gebrom van dat ding. Nog voordat de beurs opent, voor acht uur dus, ben ik verbonden met de beurs en internet . Ik kan dan nog niet handelen maar ik bekijk de grafieken van de afgelopen twee dagen en concludeer daaruit dat de beurs waarschijnlijk met een negatieve push opent. Verkoop orders plaatsen lukt nog niet maar ik zit klaar om bij het eerste teken van leven twee trades op ‘sell’ te openen. Bij het eerste trillen van de laatste koersbalk van gisteravond, druk ik snel twee keer op ‘sell’ . 

Ik krijg gelijk, de beurs opent met een koersval (vd Dax30) van ongeveer 35 punten. Goed ingeschat maar het pakt voor mij verkeerd uit. De computer van de beurs verwerkt alle orders tegelijk binnen een seconde en mijn orders lagen kennelijk onder op de stapel. De trade wordt pas helemaal onderaan de prijsdrop gemaakt en de volgende seconde stijgt de koers subiet weer omhoog zodat mijn trades meteen op verlies staan. Voortaan wacht ik toch maar even een minuut of twee, tot de gekkigheid eraf is. Toch gaat het niet slecht, wat omhoog gaat komt meestal ook weer naar beneden (op de InSight op Mars na dan) en tegen de tijd dat Monique zich meldt heb ik leuke winst gemaakt. 

Voor vanmiddag heb ik wel iets gepland maar het loopt anders. Ik wil de auto vervroegd APK laten keuren omdat de ruitensproeier het niet doet en dat kan bij vriezend weer vervelend of zelfs gevaarlijk worden. Om die reden wilde ik naar een BMW garage rijden. Ik wil alleen wel graag zonder verlies te nemen uit mijn trades stappen en dat kost meer tijd dan gedacht. Het lukt evenwel prima en in de namiddag bereik ik de verdubbeling van mijn initiële handelskapitaaltje. Dat is even een juichmoment want zoveel verdiende ik nog nooit in een week tijds. Maandag of vrijdag, als deze maand is afgelopen stort ik dat terug en vanaf dat moment is alles op mijn handelsrekening winst en kan ik niks van mijn oorspronkelijke kapitaal verliezen met dit handelen op de beurs. Het mooie is dat ik vanaf het begin nooit meer risico heb gelopen dan ongeveer 15% van het startkapitaal. 

Nou moet ik nog zorgen dat ik er minder tijd mee bezig ben, zodat ik ‘s middags tijd over houdt om andere dingen te doen. Met een groter aantal CFD’s handelen geeft echter ook meer risico’s, dus tackel ik dat probleem liever op een andere manier. Op dit moment weet ik exact op welke uren ik deze week de beste resultaten heb bereikt omdat ik dat dagelijks bijhoud. Misschien kan ik over een tijdje (als mijn gegevens door hun aantal steeds nauwkeuriger worden) mijn acties beperken tot de voor mij meest profijtelijke uren, dat is al een manier. 

Een ander gedachte voor dit stukje is dat de onderwerpen de laatste tijd bijna niets meer met zeezeilen of reizen te maken hebben. Volgens Monique wordt het nog steeds door behoorlijk wat mensen gevolgd maar voor mij zelf begint het gevoelsmatig een beetje te wringen. Wat ik nu de laatste tijd doe vind ik eigenlijk niet iets om over te schrijven maar ik kan het ook niet negeren omdat ik er veel tijd mee bezig ben geweest. Straks worden we steeds drukker met de voorbereidingen voor de bouw van ons huis en daarna gaan we helemaal druk zijn met het bouwen zelf. Ik weet dat ik die maanden van zonsopgang tot zonsondergang met dat huis en de tuin en alles wat erbij komt kijken in de weer zal zijn en dat kan ik allemaal wel opschrijven maar dat heeft ook helemaal niks meer te maken met onze zeilreizen. 

Tijdens het eten zojuist, hebben we dit overlegd en de uitkomst daarvan is dat ik voortaan nog maar één stukje per week op de site zal zetten. Ik blijf wel (beknopt) voor onszelf schrijven en daar maak ik een wekelijks stukje van wat Monique dan bijvoorbeeld op vrijdag in de site zet. 

6 Responses to “29 november 2018 Almere”

  1. Che Chow says:

    En alweer geen overleg met het trouwe lezersvolk. Niet eens een voorbereidingsperiode. laat staan een afbouwperiode, kortom, heb je jaren virtueel meegevaren, LATEN ZE JE INEENS ZAKKEN ALS EEN ……….BAKSTEEN. En dat gaat heel snel in het water! Jammel, jammel………

    • Jan Bart says:

      Als het allemaal een beetje volgens plan zal verlopen Che Chow, kunnen we over een tijdje samen in een visbootjes stappen. Ook leuk.
      Zinken Chinezen eigenlijk? Dan bewaar ik een zwemvest voor je.
      Monique zegt dat we altijd nog kunnen appen. Wie is Ap?

  2. Che Chow says:

    Was ff een paar dagen weg. Zie nu je antwoord. Tja, mij nu lekker maken met snoekbaarzen. Ben ik wel voor in hoor. Maar toch JB…….aan al die (soms eigenwijze) stukjes van jullie raak je gewend. Niet gelezen, is toch een minpuntje voor de dag. Alhoewel al die technische uitleg over onder- zij- boven- voor- achter – loef- en weet ik veel wat voor wind, mij soms deed afhaken. Maar ja, je bent in de buurt en we kunnen het op een andere manier bijhouden. Maar vraag je lezersvolk maar eens of ze pro of anti zijn. Willen jullie allemaal JB even laten weten wat je vindt!!!!!!!!!!!!

  3. Ria says:

    Ik ben pro-stukjes…. Maar ik snap ook dat dagelijks wat lastiger wordt als je blogt over zeilen, je reizen etc en je gaat nu nergens meer naar toe.
    Een blog over het bouwproces is vast ook heel vermakelijk!
    Liefs, Ria

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.