27 november 2018 Almere 

Gisteravond heb ik de wekker gezet op de telefoon en die boven laten liggen. Natuurlijk word ik netjes voor de wekker wakker en realiseer me dat die wekker een onzalig idee was, nu moet ik er wel meteen uit want hij zal daarboven lawaai blijven maken. Toch vind ik het wel ontspannener om met een wekker te gaan slapen, dan weet je dat je je niet kunt verslapen en ik slaap daar rustiger door. Ook al was ik al wakker, ik schrik toch als het ding af begint te gaan. In mijn blootje loop ik naar boven om een eind te maken aan het getingel. Het is tien voor acht en vier graden in de boot. 

Op mijn gemak zet ik de kachels aan en daarna kleed ik me aan. Wassen en scheren doe ik wel als ik stop met handelen, dan is het ook lekker aangenaam in de boot. Monique staat later op en ze houdt de deur van de toilet/doucheruimte dicht zodat de temperatuur daar lekker oploopt. Kort nadat ik mijn trades heb geplaatst knalt de koers in twee, drie minuten 100 punten omhoog. Kicken want ik ging ‘long’ en heb die koerssprong flink verzilverd. Dat was de grootste koerssprong die ik tot nu toe meemaakte en ik had ‘m. 

Door dat mazzeltje heb ik mijn dagdoel al om halftien bereikt. Dat dagdoel had ik gisteren verdubbeld, dus ook vandaag ging het erg goed. Als het zo door gaat heb ik binnen een week mijn inleg verdubbeld en op dat moment stort ik dat bedrag weer terug naar mijn bankrekening en kan ik in feite niets meer verliezen. Het vergaat Arne net zo goed. Die begon met een kleiner initieel bedrag maar heeft dat vandaag al verdubbeld. Volgens de statistieken haakt ruim tachtig procent van de mensen die gaan daytraden al snel weer af en dat zal niet zijn omdat ze zoveel winst hebben gemaakt lijkt me. Met dat feit in het achterhoofd blijf ik voorzichtig doorgaan.

Na het succes van de ochtend zijn Monique en ik samen naar de haven gelopen en hebben vanaf de kant rondgekeken. Je kunt als vreemde het terrein niet op want het hek is alleen toegankelijk voor leden. Vanaf de boot bel ik de havenmeester en die zegt dat ze een heuse wintersluiting hebben en in principe  doen ze niet aan passanten of wintergasten. Ik leg uit dat we niets nodig hebben en dat het een echte win-winsituatie zou zijn. Wij kunnen op de landvasten en de huiken van de nog in het water liggende boten passen en ook een oogje in het zeil houden wat betreft de hele haven.

Als het gaat vriezen, gepaard met ijs, dan liggen we hier niet ideaal. Met noordelijke en oostelijke winden kan het ijs hier tegen de boot worden opgeduwd en helemaal als er buiten gevaren wordt, kan dat tot beschadiging van de rompen leiden. Vandaar dat ik graag in de perfect luwe havenkom van de verenigingshaven wil liggen. De in eerste instantie afwijzende gedachtegang van de havenmeester lijkt wat doorbroken te zijn en hij gaat het voorleggen aan de verenigingsleden. Ik meld nog dat ik met alle plezier een avondje kom vertellen over het zeezeilen wat we afgelopen jaren hebben gedaan. Wie weet, misschien helpt het. 

Na de lunch lak ik eindelijk de bakboord vensterbank. In beide vensterbanken is een scheur ontstaan van de zomer. Als de zon op het raam daar voor staat, wordt het er echt heet en dat deed het bamboe splijten. Ondanks de dunne laag glasvezel die ik erop had gelamineerd. Nu heb ik aan beide kanten die scheur opgevuld met dunne strookjes bamboe en epoxy. Vandaag heb ik dat dus opnieuw gelakt. Een ander klusje wat nog moest gebeuren is het netjes wegwerken van de kacheluitlaat aan stuurboord. Die zit onder een traptrede en was vol in het zicht als je naar boven liep. Met een aluminium rooster heb ik een halve koker gemaakt en die heb ik ervoor geplaatst. Ook weer netjes. Als de Nasdaq opent ben ik er weer bij en weet ik mijn dagresultaat nog een eindje verder op te krikken. 

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.