17 november 2018 Almere

De kachel wil niet eens aanspringen vanmorgen. Om de diesel voor te gloeien heeft die voldoende spanning nodig en die is er niet.een gelegenheidsduo In plaats van me lekker te scheren bij de warme luchtuitlaat in onze doucheruimte, moet ik nu eerst in de kleren en ontdek buiten dat ik me beter voorzichtig over het dek kan bewegen want het heeft gevroren en er ligt ijzel. Zelfs de antislip is glad. Voorzichtig til ik de aggregaat uit het ruim. Ik kan hem niet in het motorruim draaien want dan worden diens uitlaatgassen opgezogen door de kachel daar en die krijgen we dan lekker verwarmd naar binnen geblazen.

Zodra er weer stroom wordt aangevoerd gaan de kachels zonder mankeren aan het werk. Er is eer voor ze te behalen, het was binnen nog maar 7 graden toen ik opstond. De boot wordt in de zon snel warm, maar als het buiten koud is dan koelt het binnen ook rap af als er niet gestookt wordt. Aan het busje op de parkeerplaats zie ik dat Edwin, de visser van gisteren, op deze zaterdag ook het water op is gegaan.  Tja, het resultaat van gisteren smaakt naar meer, dat snap ik wel. Later als hij weer op de helling is teruggekomen, moet hij bekennen dat het vandaag toch niet meer zo geweldig was. Drie snoekbaarzen en twee baarzen waren de oogst. Hij was vandaag toch maar niet op het Markermeer gaan vissen. Daar scoorde hij gisteren goed langs de vaargeul maar het is ook een beetje link met al het vrachtverkeer.

We hebben een grote zandschuit naast ons gekregen en die houdt ons uit de wind. Ik stond gisteren klaar om zijn lijn op te vangen maar die kwam nooit terwijl ze perfect langs de andere kant van de steiger lagen. Op zo’n dertig centimeter afstand. De schipper was een aardige man maar toen ik verbaasd vroeg of hij niet een lijntje naar de kant wilde wees hij lachend met beide wijsvingers naar beneden. Ik realiseerde me toen dat hij spudpalen heeft. Ze steken helemaal niet boven het dek uit en daarom had ik er niet aan gedacht. Met die spudpalen naar beneden, blijft hij mooier op zijn plek liggen dan wie dan ook.

Hij wilde eigenlijk in Lelystad gaan liggen voor het weekend maar daar was het vol. Hij en zijn collega zijn toen naar hier uitgeweken. De collega met het zandzuigerschip legt even later aan de overkant, langs de dijk aan. Die had kennelijk hier een auto en samen rijden ze naar huis. Het maatje van onze buurman blijft aan boord en vandaag was die aan het werk op de roestrandjes van het schip. Veel roest zie ik trouwens niet maar de kraan van het ‘los’ schip toucheert met zijn grijper de rand nog wel eens. Ze werken aan nieuwe eilanden bij Amsterdam en aan de IJsselmeerkant komen er ook een stel, tegenover die aan deze kant van de Houtribdijk.

Omdat ik vanmorgen hoofdpijn heb rijd ik naar een grote caravan en kampeerwinkel hier vlakbij. Daar kan ik onze gasfles vullen en gelijk even een frisse neus halen. Verder komen we de boot niet af. Vooralsnog zijn we dik tevreden met deze plek. Nou hebben we nog geen slecht weer gehad, dus even aankijken of dat zo blijft maar wat ons betreft is het een goed begin hier.