13 november 2018 Enkhuizen

Bij de Bemog, een bedrijf dat naast de loswal zit en beton maakt, zijn ze al vroeg lawaai aan het maken en het spel vd dagom kwart voor acht stap ik uit bed. Ik ben toch wakker en de beurs opent om acht uur. Het gaat om de Duitse beurs, daar leven ze een uur eerder dan wij hier in Nederland. Tussen acht en negen uur gaat het er kalmpjes aan toe, dan zijn het alleen de aan en verkopen van handelaren die de koers doen bewegen. De ‘volume’ indicator haalt af en toe de 75 (trades per min) maar meestal zit het er een stuk onder. 

Om negen uur onze tijd, openen de banken en gaan zich met het spel bemoeien, flinke uitschieters naar boven en/of onderen zijn het gevolg. Het volumecijfer kan oplopen naar boven de tweehonderd per minuut. Tegen openingstijd zit ik een beetje zenuwachtig te kijken naar welke kant het opgaat. Net een minuut voor negen uur schiet de koers van de DAX30 kortstondig de lucht in. Mijn trades gaan precies de goede kant op en kort daarna ga ik er met 340 in de plus, uit. Ik weet niet meer wat ik tussentijds gedaan heb maar een uur later open ik een nieuw rondje met zes trades. 

Volgens het systeem geef je de robot orders om te kopen en na een paar punten verschil in de koers weer te verkopen. Als die orders eenmaal geplaatst zijn heb ik tijd om even het nieuws te lezen of zoiets. Voor de cursus zat ik meteen als een havik de op- dan wel neergaande koers te volgen, om mijn trade er subiet weer uit te knikkeren als die fout of heel goed zou lopen. Nu gaan ze er sowieso meteen uit als er 5 punten winst zijn gemaakt en de orders worden ook automatisch opnieuw geplaatst als de koers weer het koop of verkoop cijfer bereikt. Stukken relaxter en winst wordt in kleine stapjes gepakt. Het is eenvoudiger om meerdere kleine winstjes te maken dan enkele grote, en het grote voordeel is dat het risico veel kleiner is.

Tijdens de koffie komt Monique naast me zitten en ik leg uit wat er gaande is en wat de gevolgen zijn. Ze heeft vanaf het begin af en toe meegekeken met mijn verrichtingen in het demo programma. Nu kan ik uitleggen waarom het geleerde systeem zoveel beter voor me werkt. Bovendien vindt zij het net zo leuk als ik om te kijken of en wanneer het koerslijntje een order begint of afsluit. In de grafiek is namelijk goed te zien waar mijn koop en verkoop orders staan. Een  horizontaal groen lijntje betekent dat een order wordt geplaatst en een rood lijntje dat er een verkocht wordt. De ‘candels’ van de koers bewegen er verticaal tussen heen en weer. Verslavend vind ik het en Monique snapt dat goed.

Opnieuw sluit ik de trades af met winst, hoog tijd om iets te gaan doen. Morgen gaan we te water en ik moet de koelwater inlaat openingen van de saildrives nog schoonmaken. Heb ik in het voorbijgaan al minstens tien keer eerder bedacht en om het vandaag (laatste kans) niet te vergeten legde ik de minischroevendraaier die ik ervoor ga gebruiken al klaar. Vlak voor mijn neus. Twintig minuten later is het gebeurd. Ik laat vier jerrycans diesel in de tanks lopen en haal vier nieuwe bij de Tango. We doen boodschappen en als we thuis komen open ik nogmaals een setje trades. 

Drie kwartier later sluiten we het af (Monique zit weer naast me) en we laten het erbij voor vandaag, 870 in de plus! Beneden slijp ik een stukje RVS pijp in de lengte door.stukje rvs-buis doorslijpen Dat had ik nog nodig om de bundel samenkomende draden (vd zonnepanelen) op het dak netjes af te dekken. Dat ga ik op een dag zonder wind afwerken. Ook moet ik nog steeds een kachel uitlaat aan stuurboord netjes wegwerken. Die zit onder een traptrede en ik slijp een aluminium rooster op maat om ervoor te buigen. Mooi binnenklusje voor overmorgen. Morgen zijn we druk met de te waterlating en het terugplaatsen van de mast. Lekker! 

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.