11 september 2018 Enkhuizen 

Het heeft vannacht flink gewaaid en zoals wij liggen hier was dat erg rumoerig. We liggen langs de steiger van de botenlift en dwars op de zuidwestenwind.de giek los en op het dak De golven hebben een paar honderd meter de kans om op te bouwen, die afstand heet ‘the fetch’. Dat is niet erg veel, maar ruim voldoende om een hoop herrie tegen onze bakboord romp te maken die de boel opvangt. Ik slaap onrustig door de herrie. Binnen in de hal zag ik enorme palen liggen en die moeten deze maand hier in de haven in de bodem worden gedrukt. Henk de Gier wil de eeuwige zuidwestelijke golven een halt toeroepen door met de palen een wal te maken tegen dat geweld.

Na het nieuws ga ik verder aan de gang met het opruimen van lijnen en het losmaken van het grootzeil. Twee van de zeillat pockets geven me problemen maar vanmorgen vind ik de oplossing die ik gisteren niet zag. Daarna richt ik mijn aandacht op de zeilleuvers. Het grootzeil is met een Antal systeem aan de mast bevestigd en dat is weer anders dan de Harken leuvers die we op E.B. hadden. Ik zie niet meteen hoe ik het zeil hier makkelijk los kan maken maar na een kopje koffie blijkt het toch eenvoudiger dan ik dacht. Gelukkig maar. 

Met de leuvers allemaal los van de mast maak ik ook de onderlijkstrekker los en  de masthoek van hetzelfde zeil. Ook de reeflijnen haal ik door de rollers in het zeil en ik rol ze op en hang ze aan het uiteinde van de giek. Tegen die tijd parkeert een man zijn busje hier voor de boot en hij loopt onverwijld de boot op om mij een hand te geven. Het blijkt een tuiger, Pieter, die door Henk is ingeschakeld om de mast van de boot af te halen. Hij had de man al aangekondigd maar niet wanneer ik hem mocht verwelkomen. Ik ben blij dat ik gisteren en vandaag goed bezig ben geweest met de voorbereidingen. 

Onder leiding van Pieter gaan we voortvarend verder door eerst de giek los te koppelen van de mast en opde mast gaat in de strop het dak, op twee stootwillen, te leggen. Met het loshalen van het zeil en de vallen was ik precies goed bezig geweest vanmorgen. Zodra de giek van de mast af is, gaan we bezig met het losmaken van alle stagen. Eerst heeft Pieter de botenlift naast ons gereden en de mast in een strop gehangen die aan de takel van de lift is bevestigd. De strop zat de eerste keer niet goed en daarom hijst Monique mij ook nog even omhoog om de vierdubbele strop beter vast te schuiven. 

Pieter doet dit werk elk jaar bij De Gier, als alle boten weer binnenkomen voor de winterstalling én als ze er in het voorjaar weer het water in gaan. Hij kan gebruik maken van de kraan en de botenlift hier die hij zelfstandig bedient. Dat gaat allemaal draadloos, via het kastje wat hij middels een draagband op zijn heup heeft hangen. Aan alles is te zien dat hij ervaren is. Eerst ontspannen we de stagen zover mogelijk en vervolgens maken we alle splitpennen los zodat de stagen één voor één loskomen. We leggen ze netjes voor de mast zodat we alle stagen later bij elkaar langs de mast kunnen binden met een paar zeillinten. De mast blijft op zijn plek staan omdat hij in de strop van de kraan hangt/ staat.

Ik had vanmorgen ook alle elektrische aansluitingen binnen losgemaakt en gelabeld, dus kan de mast van up, up and awayhet dak afgetakeld worden als alle zeven stagen los zijn. Met de mast anderhalve meter boven het dek, manoeuvreert Pieter de botenlift mét kraan en onze mast naar de wal waar we al een speciale mastkar hebben klaarstaan. De kraan heeft twee takels en de tweede takel pakt de mast aan de onderkant middels een strop die onder de twee lieren om de mast heen zit. Om de mast horizontaal te krijgen hijst Pieter de tweede strop omhoog, tot de hele boel, ongeveer  22 lang, horizontaal hangt. Even later ligt hij op de kar waar we alle stagen en lijnen met een paar zeilbanden tegen de mast vastsjorren. Zode zeilbandjes er omheen en dan naar de mastenberging kan de hele boel in de zijkant van een loods worden gereden. In de speciale mastenberging.  Zo zijn we vandaag al een heel eind verder met de voorbereidingen. De giek ligt op het dak en de mast is van de boot af. We liggen duidelijk hoger in het water en ik verbeeld me dat de boot lichtvoetiger beweegt op de golven van bakboord. Inmiddels is de wind afgenomen en de golven zijn ook minder. Ik reken op een wat rustiger nacht. 

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.