7 september 2018 Lelystad

Vanmorgen overleggen we samen wat ons de beste plek of werf lijkt om met de boot uit het water te gaan. Op dat moment heb ik drie opties waarvan ik nog geen reactie heb gekregen, tot de eerste binnenkomt van (Henk)de Gier uit Enkhuizen. Ik had zelf al de voorkeur voor zijn bedrijf omdat hij een goede indruk op me maakte en meteen een plan van aanpak klaar had. Bij hem komen we op een gemeentewerf te staan en dat heeft ook een voordeel. Het staan kost dan weinig of niets. Henk moet alleen nog contact opnemen met de gemeente of dat mogelijk is. Hij meldt vanmorgen dat hij erover heeft gebeld en een akkoord kreeg. Dat is vlot.

De keuze is eigenlijk al gemaakt en later op de dag belt Henk nog een keer dat hij een kraanbedrijf heeft gesproken die een grote evenaar hebben en daar heeft hij ook een prijs van. We hebben dan inmiddels ook een prijs van een andere partij uit Monnickendam en de kosten voor het kranen komen overeen. De eerste horde, het vinden van een bedrijf en plek om de boot mee uit het water te halen, is genomen en dat is een opluchting. Het kan ook al snel gebeuren en dat is ook goed. Nu is het nog relatief warm weer. 

Begin komende week steken we over naar Enkhuizen en gaan daar alvast voor de loswal liggen, in afwachting van de kraan. Kan Henk alvast zien waar hij mee te maken krijgt. We hebben er ruim tien jaar geleden al eens gelegen om daar de SSB radio van Victory goed af te laten regelen door Yugo Baya. Na de lunch stappen we in de dinghy om naar Hilversum en Utrecht te rijden. We parkeren (de dinghy) weer in de marina aan de zijkant van een kleine tijdelijke steiger. Nu de Hiswa een paar honderd meter verderop gaande is, hebben ze in Jachthaven Lelystad de service geopend om hun klanten er vanuit de haven naartoe te varen. Makkelijk parkeren en het scheelt een half uur lopen. 

Bij de balie van de haven check ik nog even of het goed was dat we ze als tijdelijke op en afstap lokatie gebruiken en dat is geen probleem (tenzij we van de havenfaciliteiten gebruik willen maken, maar dat is niet aan de orde). Ik krijg zelfs een compliment dat ik het ben komen vragen. Ze maken het regelmatig andersom mee zegt de man. We rijden naar Hilversum met een fles gootsteen ontstopper. Een huurder meldde dat het gootsteenwater uit zijn kastje kwam lopen. De afvoer is deels verstopt en dan komt het eruit via de close-inn boiler afvoer. Dat is iets wat de huurder zelf op moet lossen maar ik wil het ook even zien. Als er een afvoer kapot is, wordt het misschien een ander verhaal en dat moet niet te lang duren. 

Het blijkt vooralsnog mee te vallen en na vijf minuten sta ik al weer buiten. Het is een vriendelijke vent die al blij was met mijn advies en het spul. Had-ie eigenlijk zelf moeten kopen maar zo hou je de relatie goed denk ik dan maar. In Utrecht lopen we de wasserij binnen waar we Arne treffen. Is alweer eventjes geleden maar het gaat allemaal naar wens. Nick blijkt ook thuis te zijn en na sluitingstijd van de wasserette eten we een simpele maaltijd (kocht Monique in Hilversum terwijl ik bij de huurder was). Zo hebben we na twee dagen in Nederland alle drie onze zoons en één schoondochter, alweer gezien. Zondag gaan we naar mijn moeder, we zijn ook weer ingeroosterd in de bezoekers poule van de familie. 

We rijden over de Oostvaartdijk terug naar Jachthaven Lelystad. Aan de linkerkant zien we het Markermeer en rechts het natuurgebied van de Oostvaardersplassen. Heb ik altijd een mooi stuk gevonden om te rijden. Links, boven Noord Holland is het hartstikke donker vanwege het slechte weer dat daar hangt en onze kant op komt. Het zal erom hangen of we nog droog bij de boot gaan komen, we dralen nergens meer. De donkerte schuift ook over de haven en gauw stappen we er in de dinghy die daar bij het restaurantje ligt. We voelen net de eerste paar druppels als we bij Cocoon aankomen en als we goed en wel binnen zijn barst het los. Nice timing!

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.