2 september 2018 Brunsbüttel, Duitsland

Net als gisteren is het vanmorgen mistig met een belofte in de lucht voor mooi weer. Vandaag zullen weeen mooi span naar het begin van het kanaal varen en dat is op ongeveer veertig kilometer van Gieselau.  Niet al te ver dus, en haast hebben we niet. Toch gaan we bijtijds weg want we willen met onze grote boten nog wel een plek vinden in het haventje bij de sluis. Kleinere boten kunnen prima tegen ons aanleggen, andersom gaat niet. Na nog een foto vanaf de sluisbrug gooien we los. Van de mist is geen vlaagje meer te bekennen en de zon schijnt.

Gisternamiddag waren de steigers van het kanaaltje aardig vol gelopen en de meeste boten gingen vóór ons op weg. Jan en ik hadden al kort overlegd over de situatie aan het eind (volgens de kilometertelling eigenlijk het begin) van het kanaal, het haventje is klein en wij zijn groot. Het is dus zaak om niet te laat aan te komen. Voor deze gelegenheid vaart Santana met 1500 toeren en wij 2500. Dat levert een snelheid op van ruim 6,5 knopen en daarmee beginnen we langzaam voorliggers in te halen.

Dit keer hebben we de wind niet tegen maar mee en als het net iets harder waait beginnen we Santana in te halen. Dan hou ik iets in want er een beetje achteraan kachelen bevalt mij best. We tellen af op de bordjes langs het kanaal. Het staat per halve kilometer aangegeven waar we ons bevinden. Vlak voor Brunsbüttel halen we de laatste twee boten in en hangen we de stootwillen buitenboord. Het is ongeveer één uur als we aankomen en dan draait buiten, op de Elbe, de stroomrichting net om richting Hamburg. Vandaar dat er, net als we aankomen, nog vier of vijf boten de haven uitvaren (Duitsers die naar Hamburg gaan) en zijn er drie goede plekken voor ons formaat boot vrij.

We varen achter Santana de smalle kom binnen en Jan legt zijn boot aan de linkerkant neer. Ik vaar iets door en draai COCOON in de haven 180° om zijn as en parkeer vlak achter de Santana. Kan net. Op de steiger legt Trees onze boeglijn om de bolder en kort daarna kunnen de motoren uit. Op de kade is het erg druk, er is een braderie gaande, pal naast de sluizen en dit haventje. Trees heeft onderweg scones gebakken en ook voor ons. Het is lunchtijd, dus smikkelen we eerst dat weg en nadien lopen we gezamenlijk over de braderie. In de namiddag drinken we bij ons in de kuip een glaasje en Monique heeft voor eten gezorgd. Trees heeft de bramen die we gisteren plukten samen met een soort moes tot een toetje verwerkt en zo zijn we weer helemaal klaar voor vandaag. Achter ons schuiven de zeereuzen langzaam en met een hoop lawaai de sluis in en uit, we liggen op een interessante plek. Morgen gaan we vroeg los en waarschijnlijk in één keer door naar de sluizen van Kornwerderzand. Als alles goed gaat komen we daar dinsdagavond aan.

2 Responses to “2 september 2018 Brunsbüttel, Duitsland”

1. Ria says:

Prachtige foto met dat stille water en de weerspiegeling van de boten!
    Er is iets veranderd aan de site? Moet code invoeren, drie x fout voordat t goed gerekend wordt, zucht. Ik heb altijd moeite met het zien van kleine of hoofdletter bij dit soort dingen. Nul of een oooo, gaat bij mij ook nogals eens mis. Heb je tips, laat t weten!
    Succes met het laatste stukkie! Op naar Zoutkamp weer?
    Liefs en tot snel! Jan Joep en Ria

• Monique says:

Ja, wij moeten ook die chapka-code invoeren, zal wel ergens goed voor zijn, maar vraag me niet naar het waarom. Ik heb helaas geen tips, bij mij gaat het ook zelden in 1 keer goed, gewoon volhouden.
      Nee, Zoutkamp gaat het niet worden. Lauwersoog kan ons niet hebben dus we gaan eerst het Ijsselmeer op, even overleggen waar. We liggen u aan het begin van de Afsluitdijk bij Kornwerderzand aan de zoete kant voor anker 😀