6 augustus 2018 Rauma, Finland

De avond heeft het geregend en de hele avond en nacht door heeft het hard gewaaid. Dat van die harde wind wisten we van tevoren en bij het ankeren hebben we flink gas gegeven om hethet centrum van Rauma anker goed vast te trekken. Dat hield als een huis maar tijdens de nacht en de nachtelijke herrie van de wind moet ik er toch nog wel een paar keer aan denken. Bij het eerste licht ga ik eruit om naar de wc te gaan, wat ik anders zelden doe, en om te kijken of we nog op dezelfde plek liggen. We hebben hier maar een meter of twintig om te verlijeren, voordat we op de rotsen knallen. De iPad laat zien dat we vanmorgen op exact dezelfde plek liggen.

Met dit weer voelen we geen enkele noodzaak om vroeg op te staan, dus het wordt het tegenovergestelde. Het is niet zo regenachtig, maar vele wolken vliegen voorbij. Er staat ongeveer windkracht zeven. De zee om ons heen golft flink maar COCOON is een grote boot en haar boegen blijven goed op de wind liggen. We merken er binnen niet zoveel van. Rond elf uur stappen we in de dinghy en gaan ongeveer 150 meter van de golven trotseren om in de haven terecht te komen. Meteen bij het instappen worden we al flink nat, golven en wind jakkeren onder de boot door en treffen daar de dinghy die even dwars op die golven ligt.

Het stuk om in de haven te komen is ook al een natte bedoening maar het is niet anders, we gaan er vanuit dat het allemaal weer opdroogt. We moeten eerst nog een eind lopen om in het centrum te komen. Tegen de tijd dat we daar aankomen zijn we inderdaad al weer aardig opgedroogd. De buitenwijken waar we doorheen liepen bestaan uit eenvoudige woonblokken van drie of vierhoog, afgewisseld met de oudere en meer traditionele huizen die nog van hout zijn. Het is overal erg netjes en we zien vele mensen (meest vrouwen) bezig met onderhoud van het openbare groen. Dat ziet er overal verzorgd uit. Niet al te artistiek, maar wel netjes.

Het centrum bestaat uit een kleine wijk van traditionele, lage, houten huizen waar veel winkeltjes ende oude sfeer overheerst horeca in zitten. Het valt ons op dat er veel winkeltjes in curiosa zijn. Altijd leuk om even rond te kijken maar we blijven echte Hollanders en houden de knip dicht. We hebben nog genoeg rommel van onszelf. Er zijn ook aardige lunchrooms en na verloop van tijd zoeken we het lokaal waar de lekkerste (koffie)lucht naar buiten kwam weer op voor een broodje en een kop koffie. De prijzen zijn overigens stevig. Tot nu toe eigenlijk overal hier in Scandinavië.

Voordat we überhaupt naar de wal gingen, hadden we gekeken of en waar er een Lidl is en die bezoeken we op de terugweg. Ze zijn er in Finland net zo goed als in Zweden, dus dat is makkelijk omdat het heel rustig overalassortiment een beetje bekend is. De lekkere TiraMisu toetjes die we in Nyköping kochten hebben we echter nog niet weer kunnen vinden. Koffiemelkpoeder is ook iets wat hier niet algemeen verkrijgbaar is. Na de Lidl lopen we weer naar de haven waar we onze dinghy hebben achter gelaten. Deze haven is enorm. De gemiddelde bootlengte is echter niet zo groot. Veel Finnen hebben een (open) bootje om er met lekker weer op uit te trekken naar de (rots)eilandjes. De kleinere lijken allemaal openbaar toegankelijk te zijn.

Dat zagen we goed toen we hier gistermiddag aankwamen. Overal lagen er bootjes aan de rotsen geknoopt en zagen we mensen luieren, zonnebaden, bbq-en en zwemmen op en bij al die eilandjes. De meesten hadden zo’n eilandje, of een kant ervan voor zichzelf. Toen het slechte weer dichterbij kwam, vloog er een armada van bootjes terug naar de haven waar we vlakbij liggen. Door de haven heen en daarna, het open stuk naar onze boot, hebben we de harde wind tegen en we houden het wederom niet droog. Allesbehalve, we worden zeiknat. Nou is het op de terugweg niet zo’n probleem want we komen thuis waar we douche, handdoeken en schone kleren hebben. Pas vannacht zal de wind minderen en draaien, morgen kunnen we weer zeilen en dan gaan we 56Nm zuidelijker. De dagen daarna, minstens twee, krijgen we opnieuw harde wind en dan uit het zuiden. We rekenen erop om minstens twee dagen op die plek, middenin de Åland eilanden te zullen blijven.