Archive for August, 2018

31 augustus 2018 Gieselau, Duitsland

Friday, August 31st, 2018

Het is een kleine mijl varen tussen waar we afgelopen dag en nacht hebben gelegen en de sluis. Zo tegen acht uur heb ik de stootwillen en dede aanloop vd sluis in Holtenau lijnen klaar hangen en liggen en gaan we ankerop. Trees roept de sluis op en vraagt in perfect Duits wanneer en in welke sluis we naar het kanaal kunnen schutten. Het antwoord komt prompt, we moeten nog even wachten maar kunnen dan in de noord sluis varen als de lichten naar groen en rood zullen veranderen. Er is weinig wind en langzaam varen we naar de betreffende sluiskolk. Zo grijs en regenachtig als het gisteren was, zo mooi ziet het er vanmorgen uit. Even voor de sluis wachten is geen straf.

(more…)

30 augustus 2018 Kiel, Duitsland

Thursday, August 30th, 2018

Wat zijn we blij hier te zijn! We worden vroeg wakker want het plan was om half acht ankerop te gaan. Het regent echter en ik werd er wakker van. Het regent nog steeds om twintig over zeven en ik roep de Santana op. Jan en Trees voelen er ook weinig voor om van alles in de regen te gaan ondernemen en we spreken af om in ieder geval deze ochtend lekker te blijven ‘cocoonen’ in onze zeilende huisjes. Achteraf blijkt dat Jan en Trees lekker in bed zijn gebleven en pas later opstonden. Wij zijn gewoon weer gaan liggen, maar dan op de bank. Het is niet beter geworden. Ik herinner me een droog uurtje maar het grootste deel van de dag bleef het water naar beneden komen. (more…)

29 augustus 2018 Kiel, Duitsland

Wednesday, August 29th, 2018

Deze dag begon al midden in de nacht, want we voeren ergens tussen Zweden en Duitsland op dat moment en we waren allebei wakker. Ik heb de boot bestuurd en Monique mij. Ze bleef zolang mogelijk wakker om eventueel bijstand te kunnen verlenen. Degene die de ‘wacht’ houdt heeft normaliter de autopilot aan en daardoor dus gewoon zijn handen vrij om even iets te doen aan de zeilen of bijvoorbeeld om koffie te maken. Nu dus niet, ik kan het stuur best wel even loslaten maar het ligt helemaal aan de toestand van de zee en de wind of dat langere tijd of nauwelijks goed gaat. Vandaar dat ze wakker bleef en me op elke wenk heeft bediend. Dat is heel fijn van d’r maar toch heb ik liever een werkende autopilot. Zij ook trouwens.

(more…)

28 augustus 2018 Op zee, onderweg naar Kiel

Tuesday, August 28th, 2018

Met Trees en Jan hebben we afgesproken om samen naar Kiel onderweg te gaan. We hebben het alle vier mooi gevonden hier in het noorden, maar er zijn verschillende redenen om weer terug te willen en vandaar. Het is ruim tweehonderden mijl vanaf Tjärnö, als we alles in een rechte lijn kunnen varen. Als we vandaag niet op weg gaan, dan wordt het een veel langer verhaal, want achter de komende twee dagen zit een hoop vuil weer. Vandaag en morgen zijn niet ideaal maar vergeleken met wat we afgelopen twee weken hebben gehad en wat erachteraan komt wel. (more…)